Навчальний процес у ЧТЕІ КНТЕУ під час карантину
Квітень - травень 2020 року. Другу половину другого семестру 2019/2020 навчального року студенти ЧТЕІ КНТЕУ, як і студенти всієї країни, провели на карантині і навчались за дистанційною формою навчання. Такий тривалий період навчального процесу за дистанційною формою був несподіваним не лише для студентів, а й для викладачів. Ніхто не думав, що цей період затягнеться аж до кінця навчального року і не всі були готові до такого розвитку подій.
Задля об'єктивної оцінки ситуації, в якій всі ми опинилися на початку карантину, ступеню нашої готовності і з метою подальшого удосконалення форм і методів навчального процесу під час карантину, директоратом інституту було проведено анкетування здобувачів освітнього рівня "бакалавр", тобто студентів 1-4-го курсів з 52-х академічних груп. Анкета (див.додаток 1) містила п'ять питань, відповіді на які узагальнювали старости академгруп і потім передавали їх в адміністрацію інституту.
За результатами опрацювання анкет нами були отримані наступні результати:
1. Навчання за дистанційною формою почалось у більшості груп без зайвої "розкачки" – з першого ж тижня карантину (78,8% відповідей респондентів). Якщо зважити на те, що такий хід подій для багатьох викладачів і студентів був несподіваним, вимагав певної технічної підтримки та методичного забезпечення і не всі до нього готувались заздалегідь, то отриманий результат, на наш погляд, був достатньо прийнятним;
2. Більшість студентів, а саме 73,1% для комунікацій з викладачами використовували соціальні електронні мережі та сервери веб-конференцій. Серед них:
- Big Blue Button – 17,3%;
- Skype – 12,8%;
- Zoom – 23,1%;
- Viber – 36,5%;
- Інші – 3,5%.
Ресурс дистанційного навчання інституту Moodle використовувало 55,6% студентів. Отримані дані свідчать про те, що окремі студенти використовували декілька каналів комунікацій. На наш погляд, науково-педагогічному персоналу слід провести певну роботу щодо активізації комунікацій через ресурс дистанційного навчання інституту Moodle. Також доводимо до відома всіх зацікавлених осіб, що ЧТЕІ КНТЕУ є зареєстрованим користувачем, програмного забезпечення від Google – G Suite for Education, яке містить наступні складові:
– Hangouts Meet – інструмент для відео зустрічей на мобільному пристрої чи у браузері на комп'ютері;
– Google Класс для участі у заняттях та навчання з дому;
– Списки розсилки – для відправки матеріалів на єдину адресу електронної пошти групи для запрошення на зустріч у календарі чи доступ до файлу на диску;
– Чат-кімната в Chat – для спілкування, обміну файлами та іншими онлайн-ресурсами, а також сумічної роботи над проєктами;
– Спільна папка для команди;
– Календар – для управління робочим графіком (власним та спільним) з будильником (для контролю часу);
– Електронна пошта;
– Проведення масштабних віртуальних заходів;
– Інші сервіси.
3. Близько 90% опитуваних вважають, що методичне забезпечення окремих дисциплін є на високому рівні. У той же час 10% опитуваних вважають, що цей показник треба покращувати. Саме на це ми й звертаємо увагу наших викладачів.
4. Приємно відзначити, що студенти 73-х% академгруп засвідчили, що у більшості випадків on-line навчання проводилось колективно. Студенти назвали прізвища близько 30 викладачів, які саме у такий спосіб проводили дистанційне навчання. Решта студентів відзначила, що завдання і опитування викладачами проводилися індивідуально. Лише у двох випадках студенти зазначили, що були викладачі з якими встановлення зв'язку було ускладнено.
5. Студентам було запропоновано надати свої пропозиції щодо покращення умов дистанційного навчання. Серед наданих пропозицій такі:
- збільшити проведення лекцій on-line за допомогою соціальних мереж Zoom та Skype;
- не проводити веб-конференції ввечері та попереджати про них початок завчасно;
- не класти "Н", якщо студент вчасно не підключився до відеоконференції;
- не перевантажувати студентів завданнями;
- на ресурсі Moodle закривати доступ до дисциплін, які вже вичитані, так як це ускладнює пошук;
- давати для розв'язку більше реальних ситуацій (кейсів);
- створити окремий сайт для відеоконференцій;
- надавати студентам інформацію для опрацювання завчасно;
- надавати можливості більше проходити тести в on-line режимі для отримання додаткових балів;
- on-line навчання має проходити як повноцінна пара зі зворотнім зв'язком;
- провести додаткову роботу зі студентами на рахунок кращого використання ресурсу Moodle;
- зробити більш наочною подачу інформації для студентів;
- корегування розкладу занять (вибирати найбільш зручний час для всіх студентів);
- надання студентам можливості самим реєструватись на сервері;
- надання студентам відповідей до тестів і практичних завдань.
Окремо слід зазначити, що близько 80% студентів вважають за краще скоріше повернутись у навчальні аудиторії. Думаємо, що не менший відсоток викладачів з такою точкою зору погоджується.
Звичайно всі побажання студентів будуть розглянуті і обговорені науково-педагогічними працівниками на предмет можливості (доцільності) їхнього впровадження у навчальний процес.
Додаток 1. Анкета для студентів ЧТЕІ КНТЕУ